تحصیل در روسیه

اعزام دانشجو به روسیه

اعزام دانشجو
نوشته شده توسط Admin

شرایط عمومی اعزام دانشجو به روسیه

فرآیند اعزام دانشجو به روسیه و گرفتن ویزای روسیه یک فرآیند حقوقی است و نیاز به اطلاعات کافی در این زمینه دارد، بنابراین کسانی که قصد تحصیل و اقامت در این کشور را دارند باید با کارشناسان حقوقی خبره که در موسسه اعزام دانشجو به روسیه مشغول به کار هستند تماس گرفته و با آن‌ها مشورت کنند.

روسیه وسیع‌ترین کشور جهان است، در شمال اوراسیا قرار دارد و با بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی مرز مشترک دارد.  این کشور جز پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان و از لحاظ اقتصادی دارای ثبات می‌باشد. پایتخت این کشور شهر مسکو است. زبان رسمی مردم این کشور روسی و واحد پول آن روبل است. هزینه تحصیل در کشور روسیه بالا نیست، با این حال هزینه زندگی در شهرهای بزرگ آن مانند مسکو و سنت پترزبورگ بالاست.

کشور روسیه با داشتن بهترین مراکز علمی و دانشگاه سالانه پذیرای حدود 100 هزار دانشجوی بین‌الملل است. برای دانشجویانی ایرانی نیز تحصیل در روسیه به دلیل مجاورت این دو کشور یک گزینه مطلوب برای ادامه تحصیل است. به همین علت مراکز زیادی به عنوان موسسه اعزام دانشجو به روسیه ایجاد شده و در حال فعالیت هستند. این موسسه‌ها با در نظر گرفتن شرایط اعزام دانشجو به روسیه مشاوره‌های لازم را به متقاضیان ارائه کند.

اعزام دانشجو

کسانی که توانایی عبور از مرحله سخت آزمون ورودی و همچنین مدرک زبان برای ورود به اکثر دانشگاه‌های اروپایی را ندارند، می‌توانند کشور روسیه را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. اعزام دانشجو به روسیه برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نیاز به مدرک زبان ندارد و داوطلبان تحصیل در روسیه می‌توانند از همان ابتدا در این کشور کلاس زبان و دوره‌های آمادگی برای تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی را سپری کنند. تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در این کشور به دو زبان روسی و انگلیسی امکان‌پذیر است. اما متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی باید به این نکته توجه کنند که در ایران مدرک پزشکی روسیه با زبان روسی معتبرتر است. البته متقاضیان تحصیل در روسیه باید در انتخاب دانشگاه دقت کافی داشته باشند چون مدرک همه دانشگاه‌های این کشور معتبر نیست.

در کشور روسیه  برای آموزش و پرورش اهمیت زیادی قائل هستد و آموزش‌ و پرورش در این کشور از استانداردهای لازم برخوردار است. دانشگاه‌های روسیه از نظر امکانات بسیار مجهز هستند و سالانه دانشجویان زیادی از سراسر جهان روسیه را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. مدرک دانشگاه‌های روسیه در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی معتبر است و کسانی که دوره کارشناسی را در این کشور می‌گذرانند، می‌توانند در بهترین دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی در مقاطع بالاتر تحصیل کنند.

شرایط اعزام دانشجو و تحصیل در روسیه در مقطع کارشناسی

شرایط اعزام دانشجو و تحصیل در روسیه در مقطع کارشناسی با توجه به دانشگاهی که از سوی متقاضیان انتخاب می‌شود متفاوت است. دانشگاه‌ههای پزشکی، علوم فنی و مهندسی و همچنین دانشگاه‌های هنر در کشور روسیه سالانه پذیرای دانشجویان خارجی از سراسر جهان است. دانشجویانی که متقاضی تحصیل در دوره کارشناسی هستند برای پذیرش در دانشگاه‌های روسیه دو راه دارند، راه اول این‌که به صورت مستقیم برای پذیرش در مقطع کارشناسی اقدام کنند که در این صورت شانس زیادی وجود ندارد. راه دوم این است که برای اخذ پذیرش پادفک روسیه اقدام کنند و دوره‌های مربوط به آن را سپری کرده و سپس برای مقطع کارشناسی اقدام کنند. دوره پادفک یک دوره پیش‌نیاز قبل از ورود به دانشگاه است و دانشجویان بعد از سپری کردن این دوره می‌توانند در دانشگاه مورد نظر خود به تحصیل بپردازند. هزینه‌های تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور از 3 تا 7 هزار دلار در سال متغیر است.

شرایط اعزام دانشجو و تحصیل در روسیه در مقطع کارشناسی ارشد

دانشگاه‌های روسیه در سطح جهانی شناخته شده و معتبر هستند و تحصیل در این کشور از کیفیت بالایی برخوردار است. برای اعزام دانشجو به روسیه در مقطع کارشناسی ارشد، ارائه مدرک کارشناسی از دانشگاه مبدا لازم است. تحصیل در این کشور در دوره‌ کارشناسی ارشد به دو زبان انگلیسی و روسی امکان‌پذیر است و اکثر رشته‌های علوم انسانی و هنر به زبان روسی تدریس می‌شوند. حد نصاب نمره آیلتس برای تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور 6 به بالاست. مقطع کارشناسی ارشد در روسیه 2 سال طول می‌کشد و هزینه آن از 4 تا 7 هزار دلار در سال متغیر است.

شرایط اعزام دانشجو و تحصیل در روسیه در مقطع دکتری

شرایط اعزام دانشجو به روسیه در مقطع دکترا بسته به دانشگاه و مرکز علمی مورد نظر متفاوت است و با توجه به امکانات فوق‌العاده دانشگاه‌های روسیه، فرصت تحقیقاتی مناسبی برای دانشجویان دکترا در این کشور فراهم شده است. تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های روسیه مستلزم داشتن رزومه علمی قوی و نمره آیلتس زبان 6.5 به بالا است. فرهنگ‌های متنوع، هزینه زندگی کم،  قیمت مناسب تحصیل در روسیه و همچنین تعلق گرفتن بورس تحصیلی به دانشجویان در مقطع دکترا مهمترین دلایلی هستند که باعث شده دانشجویان روسیه را برای تحصیل در مقطع دکترا انتخاب کنند. دولت روسیه سالانه 15000 بورس تحصیلی را در اختیار دانشجویان خارجی خود قرار می‌دهد و دانشجویان می‌توانند از این طریق هزینه زندگی و تحصیل خود را فراهم کنند.

برای دانشجویان بین‌المللی محصل در روسیه بورس‌‌های تحصیلی مختلفی وجود دارد. بورس تحصیلی دولتی یکی از انواع بورسیه‌های تحصیلی در این کشور است و به افرادی که از نظر علمی شایسته و مستعد هستند اعطا می‌شود. بورسیه‌های تحصیلی اکثرا به دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد تعلق می‌گیرد. با توجه به رقابتی که برای کسب بورسیه وجود دارد بنابراین متقاضیان دریافت بورسیه باید رزومه علمی قوی داشته باشند.

اعزام دانشجو

بورسیه‌های تحصیلی در کشور روسیه

  • EEUA International Scholarship Foundation in Russia
  • NRU Higher School of Economics International Master Awards in Russia
  • Russian Scholarship Projects

بورس‌های نامبرده شده تعدادی از بورسیه‌های تعلق گرفته به دانشجویان بین‌الملل در روسیه هستند و هزینه‌های خوابگاه و شهریه را تا حدودی پوشش می‌دهند.

رشته های تحصیلی که در دانشگاه‌های روسیه شامل بورسیه می‌شوند عبارتند از:

  • مهندسی
  • ریاضیات و هوش مصنوعی
  • زیست شناسی
  • روانشناسی
  • مدیریت کسب و کار
  • سیاست و روابط بین‌الملل
  • فیزیک
  • شیمی
  • علوم کامپیوتر و آی تی
  • اقتصاد
  • زبان شناسی و زبان‌های نوین
  • فناوری

شرایط معدل برای تحصیل در روسیه

برای اعزام دانشجو به روسیه متقاضیان بسته به دانشگاهی که برای پذیرش انتخاب می‌کنند باید شرایط مربوط به آن دانشگاه را مهیا کنند. پذیرش مقطع کارشناسی در بیشتر دانشگاه‌های روسیه طبق معدل، نتیجه آزمون ورودی و نتیجه مصاحبه صورت می‌گیرد.  حداقل معدل برای متقاضیان طبق دانشگاهی که انتخاب می‌کنند متفاوت است ، به عنوان مثال حداقل معدل برای دانشگاه‌های  مهندسی سطح بالا 16 است. دوره‌های کارشناسی در روسیه اکثرا به زبان روسی برگزار می‌شود، بنابراین به واسطه شرکت در آزمون EGE باید توانایی خود را در زبان روسی اثبات کنند.

درباره نویسنده

Admin

سایت پادفک دروازه ورود به کشور روسیه

دیدگاهتان را بنویسید

سوالی دارید؟ از ما بپرسید